S/Y „POLSKI HAK”

 

Jacht  Polski Hak został zaprojektowany i zbudowany z myślą o dalekich, wielomiesięcznych podróżach w trudnodostępne i  wymagające rejony mórz polarnych obu półkul i jest w stanie, co potwierdziła praktyka, zapewnić w tych warunkach najwyższe bezpieczeństwo i niespotykany na jachtach komfort.

Aby jednak S/Y Polski Hak z powodzeniem mógł sprostać tak wysokim wymaganiom sformułowana została na etapie projektowania , a następnie precyzyjnie zrealizowana podczas budowy lista zasadniczych założeń obejmujących następujące cechy jachtu:

 

BEZPIECZEŃSTWO

 

S/Y Polski Hak został zaprojektowany jako jednostka niezatapialna. Podział jachtu na przedziały wodoszczelne został przeprowadzony w taki sposób, że uszkodzenie poszycia dwóch przedziałów nie doprowadzi do jego zatonięcia. Jest to rozwiązanie niespotykane na jachtach tej wielkości.

 

DZIELNOŚĆ MORSKA

 

Jest to właściwość statku rozumiana jako zdolność do żeglugi i przetrwania na morzu w najtrudniejszych warunkach. W przypadku S/Y Polskiego Haka osiągnęła ona bardzo wysoki poziom. Jacht żegluje sucho pracując na fali miękko , łagodnie zapewniając załodze wygodne warunki pracy i wypoczynku. Doświadczenie pokazało, że im warunki na morzu stają się trudniejsze tym bardziej uwidaczniają się zalety Polskiego Haka.

 

SPRAWNOŚĆ NAUTYCZNA

 

Założono , że średnia prędkość jachtu tak pod żaglami jak i na silniku będzie mieścić się w przedziale 8-9 węzłów co przekłada się na 200 Mm średniego przebiegu dobowego. Dla takich założeń zoptymalizowany został kształt podwodnej części kadłuba co pozwoliło uzyskać wysoką sprawność hydrodynamiczną i w praktyce osiągnąć przyjęte założenia, a to z kolei przekłada się na bardzo ekonomiczne zużycie paliwa. W optymalnych warunkach wiatrowych S/Y Polski Hak uzyskuje pod żaglami przebiegi dobowe na poziomie 240 Mm co dla ciężkiego jachtu eksploracyjnego jest osiągnięciem więcej niż zadowalającym.

 

AUTONOMICZNOŚĆ

 

W założeniach określono autonomiczność jachtu na okres 5 miesięcy.  W tym okresie jacht może prowadzić rejsy eksploracyjne w warunkach polarnych bez konieczności uzupełniania zapasów. Na jachcie przewidziano możliwość zgromadzenia niezbędnych środków i zapasów, które w warunkach racjonalnej eksploatacji pozwalają na tak długą niezależność jachtu przy jednoczesnym zapewnieniu wygodnych warunków życia i pracy w tym okresie. S/Y Polski Hak posiada wyjątkowe , niespotykane na jachtach objętości zbiorników:

     zbiorniki paliwa  -             17 000 l

     zbiorniki nafty -                  1 200 l

     zbiorniki wody -                  3 000 l

ponadto zbiorniki ściekowe o łącznej objętości (woda szara i woda czarna)  4 000 l co znakomicie sprzyja przestrzeganiu zasad żeglugi eco w niejednokrotnie nadzwyczaj wrażliwych biologicznie rejonach np. parków narodowych.

 

Ponadto jacht posiada duże przestrzenie chłodni – ponad 800 l i mrożni – ponad 650l, a także pokaźne przestrzenie przeznaczone na pozostałe rodzaje zapasów prowiantowych i technicznych.

Wszystko to razem pozwala nie tylko na wielomiesięczne podróże po najbardziej niedostępnych rejonach świata , ale także na ich odbywanie w warunkach wyjątkowego komfortu.

 

 

NIEZAWODNOŚĆ

 

Z wymogiem autonomiczności w najbardziej oddalonych od cywilizacji rejonach wiąże się ściśle wymóg niezawodności. Na jachcie Polski Hak wysoki stopień niezawodności osiągnięto w wyniku:

 

- starannego doboru wysokiej jakości urządzeń i systemów na etapie projektowania i budowy;

 

- zdublowania poszczególnych elementów wyposażenia wszędzie tam gdzie było to możliwe ze względów technicznych. I tak na przykład zainstalowano 2 agregaty prądotwórcze, 2 odsalarki wody morskiej, 2 radary, 2 autopiloty itd.;

 

- stworzenia dogodnych warunków dla prowadzenia prac technicznych i serwisowych. Polski Hak posiada obszerną podwójną siłownię, która umożliwia komfortowy dostęp do wszystkich urządzeń i systemów, warsztat pozwalający na prowadzenie w szerokim zakresie prac naprawczych i serwisowych oraz obszerne przestrzenie umożliwiające zabranie ze sobą w podróż bardzo szerokiego zestawu części zamiennych, artykułów serwisowych, materiałów i urządzeń pozwalających na stałe utrzymywanie jachtu w pełnej sprawności.

 

KOMFORT PRACY I ŻYCIA NA JACHCIE

 

Kiedy myślimy o odbywaniu rejsów polarnych natychmiast pojawia się wyobrażenie o przejmującym chłodzie i penetrującej wszystko wilgoci. W przypadku S/Y Polskiego Haka taki obraz warunków na jachcie jest całkowicie nieprawdziwy. Na Polskim Haku jest zawsze ciepło ,sucho i przytulnie. We wszystkich kabinach i łazienkach zainstalowane zostały kaloryfery, a w mesie „ kominek” zasilany olejem. Ponadto jacht posiada wyjątkowo solidną izolację termiczną co razem sprawia, że w każdych warunkach pogodowych we wnętrzu panuje komfortowa temperatura i jest idealnie sucho. Także warunki prowadzenia wachty są wyjątkowo przyjazne. Zapewnia je wygodna, obszerna sterówka chroniąca załogę przed chłodem i wilgocią. W sterówce znajduje się podręczna suszarnia sztormiaków osób prowadzących wachtę. Główna suszarnia na wszystkie ubrania sztormowe i obuwie znajduje się we wnętrzu jachtu nieopodal zejściówki. Wyjątkowa izolacyjność sufitów i burt stwarza także bardzo dobre warunki termiczne podczas żeglugi w warunkach bardzo wysokich temperatur – zapobiega bowiem całkowicie przed nagrzewaniem się wnętrza jachtu. Szczególną zaletą Polskiego Haka są jego wnętrza zaprojektowane wyjątkowo funkcjonalnie i ergonomicznie W efekcie uzyskano warunki życia zbliżone do tych jakie można spotkać na żaglowcach.

 

MOŻLIWOŚĆ SPRAWNEGO ŻEGLOWANIA PRZY MINIMALNEJ ZAŁODZE

 

Kolejnym założeniem było takie zaprojektowanie pokładu i takielunku aby 2 osoby mogły przeprowadzić wszelkie podstawowe manewry w żegludze pod żaglami. Praktyka potwierdziła słuszność takiego założenia, a doświadczenia z odbytych rejsów pokazały, że Polski Hak spełnia doskonale i ten warunek. Oznacza to, że czteroosobowa załoga może odbywać nawet bardzo dalekie rejsy w bezpiecznych i wygodnych warunkach.

 

URODA JACHTU I JEGO WNĘTRZ

 

Jakkolwiek ten punkt znalazł się na końcu listy to przecież pragnienie stworzenia jachtu, który swoją urodą będzie wyróżniał się wśród innych jednostek i zjednywał sobie uznanie znawców i miłośników żeglarstwa towarzyszyło nam od pierwszych chwil kiedy rodzić się zaczynała koncepcja Polskiego Haka. Z dumą możemy uznać, że i ten warunek został przez S/Y Polski Hak wypełniony. Świadczą o tym liczne opinie wyrażane na jego temat podczas podróży w wielu portach świata. Polski Hak został zaprojektowany jako jacht nowoczesny, wykorzystujący współczesną wiedzę ze wszystkich dziedzin sztuki inżynierskiej ale zachował szacunek dla tradycji i piękna dawnych żaglowców, świadcząc o tym, że ten aspekt morskiego dziedzictwa jest wciąż niezwykle ważny.

 

Zapraszamy serdecznie do bliższego zainteresowania się jachtem Polski Hak.